Trwa ładowanie proszę czekać ...

Jaki system płatności wybrać dla swojego sklepu internetowego?

15 sierpnia 2018

Prowadzenie sklepu internetowego to duże wyzwanie, nawet dla doświadczonego przedsiębiorcy. Jest wiele czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na sprzedać, a o których nawet byśmy nie pomyśleli – być może stąd rosnąca popularność kursów dotyczących e-marketingu i e-Commerce. Jednym z bardzo ważnych elementów sklepu internetowego jest wybranie odpowiedniego systemu płatności. Dzisiaj porozmawiamy o tym, na co zwrócić uwagę przy wyborze oraz jakie są niezbędne kryteria, by podjąć decyzję. Zapraszamy do poniższego artykułu.

Jaki jest polski e-klient?
Na sprzedawcy ciąży ogromna odpowiedzialność podczas decydowania się na danego operatora rozliczeniowego. Warto wcześniej przejrzeć raporty, które analizują wyniki badań rynku płatności bezgotówkowych i gotówkowych. Na pierwszy rzut oka zobaczymy, że Polacy wciąż często korzystają z opcji płacenia za towar przy odbiorze, co może świadczyć o tym, że nie jesteśmy zbyt ufnym społeczeństwem. Ale jeśli zerkniemy do raportów z 2017 roku, szybko zobaczymy, ze Polacy w około 60% decydują się na korzystanie z płatności mobilnych! To cenna informacja – nasi rodacy być może lubią przeglądać oferty sklepów i finalizować transakcje w drodze do/z pracy czy uczelni. 

Jakie czynniki są istotne podczas wyboru systemu płatności online?
Jakie więc czynniki wpływają na wybranie systemu płatności dla naszej działalności? Na pierwszym miejscu powinno stać bezpieczeństwo transakcji. Koniecznie sprawdź strony internetowe operatorów – czy mają odpowiednie certyfikaty i zabezpieczenia, zgody i wymogi (np. od Prezesa Narodowego Banku Polskiego) oraz umowy z VISA, MasterCard, American Express (generalnie najpopularniejszymi operatorami). Po drugie, jakie formy płatności proponuje dana firma. Pamiętaj o tym, ze ludzie lubią mieć wybór, a największe firmy na polskim rynku chwalą się aż 300 różnymi metodami. Do najczęściej wybieranych należą m. in. przelewy internetowe, płatności cykliczne, płatności mobilne, przekazy bankowe i pocztowe, płatności za pomocą kart płatniczych, płatności przez telefon (np. usługi SMS Premium, system IVR), płatności z Facebookiem, przelewy w obcych walutach czy tzw. płatności odroczone. Jak widać to tylko część z dostępnych metod! Po trzecie, sprawdź, czy dany operator posiada opcję automatyzacji zwrotu, dzięki czemu proces zwrotu środków przebiega automatycznie i nie trzeba do niego angażować pracowników. Dodatkową zaletą są różne funkcje, jakie oferuje dany agent rozliczeniowy – np. skracanie ścieżki płatności czy geolokalizację płatności. 

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę? Porozmawiajmy o pieniądzach
Ile taka obsługa płatności internetowych będzie kosztować? Istotne są koszty, które poniesiesz Ty, jako właściciel firmy oraz Twoi klienci. Wszystko zależy od operatora, jednak większość z nich proponuje korzystne rozwiązania i np. bezpłatną rejestrację i zamknięcie konta oraz bezpłatne prowadzenie konta (przy jakiejś aktywności). Oferty dla firm są zróżnicowane, niektórzy operatorzy nakładają abonamenty, a niektórzy wolą indywidualne umowy w zależności od zapotrzebowania na konkretne usługi (np. Dotpay).